Orzechy w słoiku - nie każde masło jest takie samo

Orzechy w słoiku - nie każde masło jest takie samo

Podjadanie orzechów było popularne już w czasach starożytnych. Obecnie orzechy są ważnym składnikiem codziennej diety na całym świecie. Oprócz pysznego smaku, możemy docenić ich wysoką zawartość naturalnych tłuszczów, błonnika, białka i minerałów. To i wiele innych powodów, dla których przekształcamy orzechy w różne produkty spożywcze, takie jak masła orzechowe, które stają się coraz bardziej popularne nie tylko w świecie fitness, ale także wśród zwykłych klientów.

Niemniej jednak termin "masło" nie jest tak dokładny, ponieważ jego skład jest zupełnie inny w porównaniu do zwykłego masła. Masła orzechowe zawierają przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe oraz wyższy poziom białka i węglowodanów. Konkretna ilość mikroelementów może się różnić w zależności od rodzaju orzechów, ale ogólnie zawierają one witaminy z grupy B, witaminę E, a z minerałów głównie magnez i fosfor, sporadycznie miedź i cynk.

Większość kremów orzechowych jest odpowiednia dla wegetarian; zwykły krem orzechowy spełnia również wymagania diety wegańskiej. Najważniejszą zaletą naturalnych tłuszczów są wspomniane wyżej nienasycone kwasy tłuszczowe, które obejmują kwasy tłuszczowe omega-3 (ALA) i omega-6. Wpływają one pozytywnie na nasz układ sercowo-naczyniowy i pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu.

Składniki kremów orzechowych

Orzechy laskowe

Orzechy laskowe to owoce wielopniowego krzewu znanego jako leszczyna pospolita. Oprócz zdrowych tłuszczów, białka i błonnika zawierają przydatne witaminy z grupy B, na przykład tiaminę, która jest korzystna dla naszego serca i pozytywnie wpływa na nasze zdrowie psychiczne i układ nerwowy. Witamina B6 wspomaga metabolizm białek, cukrów i tłuszczów oraz odgrywa istotną rolę w produkcji czerwonych krwinek.

Orzechy nerkowca

Te smaczne owoce pochodzące z Anacardium occidentale (drzewa nerkowca) są bogate w garbniki, witaminę C, żelazo, cynk i magnez. Dzięki tym mikroelementom wspierają naszą odporność. Ponadto witamina C pozytywnie wpływa na produkcję kolagenu, a magnez, oprócz niezliczonych innych korzyści, wspiera funkcje psychologiczne, pomaga radzić sobie ze skurczami mięśni i pomaga utrzymać równowagę elektrolitową.

Czekolada

Kakao zawiera szerokie spektrum niezbędnych witamin i minerałów, takich jak witaminy z grupy B, witamina E, magnez, wapń i żelazo. W rzeczywistości wszystkie te składniki odżywcze są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Ponadto zawarte polifenole wspomagają wchłanianie minerałów i witamin. Co więcej, wiadomo, że po spożyciu słodkich pokarmów nasz organizm wytwarza serotoninę, tak zwany "hormon szczęścia".

Liofilizowane maliny

Popularne jest aromatyzowanie kremów orzechowych liofilizowanymi malinami, znanymi jako maliny liofilizowane. Ta delikatna metoda suszenia pozwala owocom stracić całą wodę, ale jednocześnie zachować wszystkie składniki odżywcze. Rezultatem są delikatne i chrupiące maliny pełne oryginalnego smaku, witamin i minerałów.

Białko serwatkowe

Serwatka to białko zawarte w mleku krowim. Ma wysoki poziom aminokwasów rozgałęzionych, które umożliwiają szybszą syntezę białek, a także szybszą strawność, która temu towarzyszy. Masła orzechowe wzbogacone o białko serwatkowe dostarczą Twojej diecie białka i aminokwasów BCAA, które są kluczem do osiągnięcia Twoich celów fitness. Wiele badań wspomina również o korzyściach serwatki dla naszego układu odpornościowego.

Sól himalajska

Niektóre kremy orzechowe są wzbogacane o różnorodne aromaty, na przykład solą himalajską, która jest powszechnie znana z wysokiej zawartości minerałów i pierwiastków śladowych. Należy jednak pamiętać, że zalecane dzienne spożycie soli wynosi maksymalnie 5–7 g.

Ghee

Ghee to najwyższej jakości masło klarowane. Ma przyjemny maślany aromat i wysoki punkt dymienia, który zapobiega przypalaniu się masła. Ghee jest również popularne ze względu na witaminy A, D, E, K i szereg przeciwutleniaczy. W medycynie ajurwedyjskiej uważa się, że ghee wzmacnia naszą "ojas" – "energię życiową", która jest odpowiedzialna za naszą odporność oraz komfort fizyczny i emocjonalny.

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy jest smacznym i zdrowszym rodzajem słodzika - ma niższy indeks glikemiczny i nie jest cukrem rafinowanym. Jest bogaty w witaminy z grupy B, zawiera magnez, potas, cynk i żelazo oraz korzystne przeciwutleniacze.

Masło orzechowe

Niewielu z nas wie, że Arachis hypogaea (orzeszek ziemny) to roślina strączkowa, której jadalne nasiona znane są jako orzeszki ziemne, które wyglądają i smakują jak orzechy. Wysokiej jakości kremy wykonane wyłącznie z orzechów zachowują wszystkie składniki odżywcze oryginalnego składnika, zazwyczaj nie zawierają oleju palmowego, konserwantów i sztucznych barwników. Orzeszki ziemne zawierają szerokie spektrum przeciwutleniaczy, minerałów takich jak potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo, cynk, mangan, miedź i witaminy z grupy B. Orzeszki ziemne zawierają również koenzym Q10, który jest popularny ze względu na swoje właściwości regeneracyjne, a około połowa tłuszczów zawartych w orzeszkach ziemnych to jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

Zastosowanie kremów orzechowych

Kremy orzechowe sprawdzają się w wielu różnych przepisach. Pomysły bez gotowania i pieczenia obejmują wykorzystanie ich jako dodatkowego smaku do kasz, jogurtów, dressingów lub smoothie. Dzięki kremowej konsystencji można je łatwo rozsmarować na cieście, naleśnikach lub owocach jako szybką i zdrową przekąskę. Nadają się również do gotowania i pieczenia - można ich używać do licznych ciast i babeczek, do aromatyzowania kremowych zup lub przygotowywania dań kuchni azjatyckiej. Gastronomia to przede wszystkim smak, a fantazja nie ma granic. Nie musisz być szefem kuchni, aby cieszyć się masłem orzechowym – wystarczy łyżka ze słoika.

Na co uważać

Po omówieniu korzyści, wspomnijmy o pułapkach. Orzechy są powszechnymi alergenami pokarmowymi powodującymi silne reakcje alergiczne. Innym częstym błędem jest idea "zdrowego podjadania". Możemy zapomnieć – ze względu na ich zdrowy skład i wspaniały smak – że nawet "zdrowe tłuszcze" to nadal tłuszcze. A tłuszcze, jak wszyscy wiemy, mają bardzo wysoką wartość energetyczną. Wtedy waga może poszybować prosto w górę, bo jedna łyżeczka tego przysmaku zawiera aż 260kJ. Nie zapominajmy więc, że kluczem jest umiar.

Źródła

Norman, Jill. Ořechy. Bratysława: Champagne Avantgarde, 1993 https://www.stobklub.cz/clanek/jime-i-rostlinne-5-dil-orechove-maslo-jist-ci-nejist-/ https://zdravi-v-kondici.estranky.cz/clanky/nejzdravejsi-potraviny-sveta/orechy--seminka-a-orechova-masla/ https://www.celostnimedicina.cz/jak-jsou-na-tom-burske-orisky.htm https://www.celostnimedicina.cz/ghi.htm

Bc. Veronika Pokorná, DiS.

Bc. Veronika Pokorná, DiS. 12.5.2022

Bądź aktywny & fit

dzięki nowym smakom Carnitine Activity Drink

Smak
Bądź aktywny & fit

Smakuje i działa

Odkrywaj
Smakuje i działa

Zapisz się do naszego newslettera

i uzyskać informacje o wszystkich ofertach i nowościach.

Używamy wysokiej jakości i markowych składników

30 lat doświadczenia

Rozwiązujemy wszystko in-house

Certyfikat ISO (9001, 22000)

Ponad 33 000 m² powierzchni

Eksport do ponad 60 krajów na całym świecie

Informacje prasowe

Copyright © 2024 NUTREND D. S., a.s. Wszelkie prawa zastrzeżone