Aminokwasy EAA i BCAA

Aminokwasy EAA i BCAA

Niektóre źródła białka w naszej diecie zawierają znaczną ilość niezbędnych aminokwasów, podczas gdy inne nie. Ogólnie rzecz biorąc, postrzegamy białko zwierzęce jako biologicznie ważniejsze dla ludzkiego organizmu, ponieważ dostarcza ono naszemu organizmowi większą ilość niezbędnych aminokwasów.

Wartość biologiczna źródeł białka jest obecnie oceniana w oparciu o metodę DIASS (Digestible Indispensable Amino Acid Score). Ocenia ona udział danego aminokwasu w konkretnym białku lub grupie białek, związanych ze wszystkimi procesami zachodzącymi w organizmie.

EAA = Niezbędny Aminokwas to taki aminokwas, którego nasz organizm nie może wyprodukować (zsyntetyzować). Aminokwasy nieistotne są syntetyzowane w ograniczonej ilości, około 30-40 g dziennie dla człowieka o średniej masie ciała. Oznacza to, że musimy otrzymywać zarówno niezbędne, jak i nieistotne aminokwasy z pożywienia, ze zrozumiałym naciskiem na dostarczanie niezbędnych aminokwasów.

Niezbędne aminokwasy obejmują:

L-fenyloalanina, L-histydyna, L-izoleucyna, L-leucyna, L-lizyna, L-metionina, L-treonina, L-tryptofan, L-walina (według alfabetu czeskiego), a trzy z nich - L-leucyna, L-izoleucyna i L-walina to tzw. BCAA - Branched-Chain Amino Acids.

Każda komórka ciała potrzebuje i wykorzystuje aminokwasy. W naszym układzie trawiennym białka z pożywienia są rozkładane na aminokwasy, które następnie łączą się, tworząc takie białka, jakich potrzebuje nasz organizm. Najlepszym sposobem na zapewnienie niezbędnych ilości wszystkich dziewięciu niezbędnych aminokwasów jest stosowanie możliwie najbardziej zróżnicowanej diety bez niepożądanych skrajności. Dzisiejszy styl życia wiąże się z różnicami w naszych nawykach żywieniowych z różnych powodów - ekonomicznych, osobistych, etycznych lub medycznych (weganizm, diety itp.).

Każde źródło białka zawiera inne spektrum aminokwasów, dlatego nie jest łatwo ocenić, który aminokwas w naszej diecie jest tym granicznym. Dlatego na prostym poziomie bardziej odpowiednie jest dostarczanie wszystkich aminokwasów niż skupianie się tylko na jednym.

Białko mleka (takie jak WHEY) jest doskonałym źródłem wszystkich niezbędnych aminokwasów dla ludzkiego organizmu. Jeśli zamiast biologicznie ważnego białka o złożonym spektrum aminokwasów wolisz produkty zawierające wybrane spektrum aminokwasów, wybierz produkt o szerszym zakresie niezbędnych aminokwasów w optymalnym stosunku, taki jak EAA MEGA STRONG POWDER (który może być odpowiedni również ze względu na brak laktozy i białka mleka).

Oprócz wszystkich niezbędnych aminokwasów, w tym BCAA, EAA MEGA STRONG POWDER zawiera witaminy B5, B6, B12, D i cynk. Witaminy z grupy B wspierają metabolizm energetyczny, a witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Są to kolejne korzyści, które są przydatne nie tylko dla sportowców. Z powyższych powodów połączenie EAA i dodatkowych BCAA nie jest konieczne dla osób, które stosują regularną i zróżnicowaną dietę.

Bc. Veronika Pokorná, DiS.

Bc. Veronika Pokorná, DiS. 9.12.2021

Chrupiące i pełne białka

Qwizz Protein Bar
Chrupiące i pełne białka

Bądź aktywny & fit

dzięki nowym smakom Carnitine Activity Drink

Smak
Bądź aktywny & fit

Zapisz się do naszego newslettera

i uzyskać informacje o wszystkich ofertach i nowościach.

Używamy wysokiej jakości i markowych składników

30 lat doświadczenia

Rozwiązujemy wszystko in-house

Certyfikat ISO (9001, 22000)

Ponad 33 000 m² powierzchni

Eksport do ponad 60 krajów na całym świecie

Informacje prasowe

Copyright © 2024 NUTREND D. S., a.s. Wszelkie prawa zastrzeżone