Jak chronić nasze kości i stawy

Jak chronić nasze kości i stawy

Każdego roku tydzień po 12 października poświęcony jest dobremu samopoczuciu kości i stawów oraz zapobieganiu ich chorobom.

To globalne wydarzenie podkreśla, jak ważna jest wczesna diagnoza trudności i zaburzeń związanych z naszym układem mięśniowo-szkieletowym, takich jak artroza, choroby reumatoidalne, choroba zwyrodnieniowa stawów czy osteoporoza. Według Instytutu Informacji i Statystyki Zdrowotnej Republiki Czeskiej, zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego są jedną z najczęstszych przyczyn długotrwałej niezdolności do pracy, trwającej średnio około 2 miesięcy. Tydzień działań na rzecz kości i stawów organizowany przez Organizację Narodów Zjednoczonych i Światową Organizację Zdrowia odbywa się co roku 12 października.

Niektóre z przyczyn rozwoju chorób stawów i kości to dziedziczność, otyłość, niezdrowe nawyki żywieniowe lub siedzący tryb życia. Przyczyny zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego mogą również rozpocząć się w dzieciństwie z powodu nieprawidłowych ruchów ciała, które prowadzą do braku równowagi mięśniowej, co skutkuje zaburzeniami postawy ciała.

Zapobieganie zaburzeniom układu mięśniowo-szkieletowego

  • Utrzymuj optymalną masę ciała, nadwaga bezużytecznie obciąża nasz układ mięśniowo-szkieletowy.
  • Korzystaj z regularnej aktywności fizycznej i rozciągania, ale uważaj na nadmierne przeciążenia.
  • W dzisiejszych czasach wielu z nas spędza dużo czasu siedząc przed komputerem, dlatego zwracaj uwagę na swoją pozycję siedzącą. Wysokość krzesła musi umożliwiać całkowite dotknięcie podłogi obiema stopami, biodra muszą znajdować się nieco wyżej niż kolana i należy unikać garbienia się.
  • Utrzymuj ciepło. Szczególnie ból pleców może być spowodowany zimnem.
  • Korzystaj z masaży nie tylko mięśni, ale także stawów, używając wspomagających żeli do ciała.
  • Zapobieganie obejmuje również wystarczające spożycie białka, które zapewnia prawidłowy stan kości.
  • Upewnij się, że spożywasz wystarczającą ilość mikroelementów. Niektóre witaminy i minerały mogą wspierać optymalny stan kości i produkcję kolagenu.

Korzystne witaminy i minerały:

Witamina C

Witamina C jest najbardziej znana ze swojego działania przeciwutleniającego i zdolności do wspierania naszego układu odpornościowego. Ponadto optymalizuje produkcję kolagenu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstek, dziąseł, skóry i zębów. Pomaga nam również zmniejszyć zmęczenie i wyczerpanie oraz wchłaniać żelazo. Witamina C naturalnie występuje w sfermentowanej kapuście, owocach, warzywach i ziemniakach, co czyni je ważnym źródłem witaminy C dla Czechów, którzy często spożywają je jako dodatek.

Witamina D

Wszyscy pamiętamy, jak w dzieciństwie mówiono nam, że powinniśmy spożywać wystarczającą ilość wapnia i witaminy D, aby wspierać wzrost i rozwój naszych kości. Witamina ta jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Mniej znanym efektem jest zdolność do utrzymania prawidłowych funkcji mięśni. Witamina D znajduje się w rybach i ich produktach ubocznych, żółtku jaja i innych produktach spożywczych, które są często wzbogacane witaminą D, takich jak mleko, mleko sojowe lub wybrane zboża. Nasza skóra jest również zdolna do produkcji witaminy D3 dzięki promieniom słonecznym UVB.

Wapń

Jak już wspomniano, wapń jest niezbędny dla prawidłowego stanu kości i zębów. Pomaga również zapobiegać utracie minerałów z kości u kobiet po menopauzie, optymalizuje funkcje mięśni i wspomaga prawidłowy metabolizm energetyczny. Wapń naturalnie występuje w mleku i produktach mlecznych, maku, niektórych roślinach strączkowych, orzechach i nasionach.

Miedź

Znaczenie miedzi dla naszego organizmu nie jest tak dobrze znane, ponieważ większość populacji nie cierpi na jej niedobór. Niemniej jednak warto wiedzieć, że miedź pomaga nam utrzymać prawidłową tkankę łączną, optymalizuje transport żelaza w naszym organizmie i chroni komórki naszego ciała przed stresem oksydacyjnym. Miedź naturalnie występuje w jelitach, mięsie, zbożach, rybach lub w czekoladzie.

Bc. Veronika Pokorná, DiS.

Bc. Veronika Pokorná, DiS. 9.5.2021

Bądź aktywny & fit

dzięki nowym smakom Carnitine Activity Drink

Smak
Bądź aktywny & fit

Smakuje i działa

Odkrywaj
Smakuje i działa

Zapisz się do naszego newslettera

i uzyskać informacje o wszystkich ofertach i nowościach.

Używamy wysokiej jakości i markowych składników

30 lat doświadczenia

Rozwiązujemy wszystko in-house

Certyfikat ISO (9001, 22000)

Ponad 33 000 m² powierzchni

Eksport do ponad 60 krajów na całym świecie

Informacje prasowe

Copyright © 2024 NUTREND D. S., a.s. Wszelkie prawa zastrzeżone